Mubashir Luqman exposes Geo Network’s involvement in India’s anti -ISI, -BOL TV campaign

Print Friendly and PDF

Geo Logo

Pakistan prominent television achor, Mubashir Lucman in his show, has revealed that the sourceless article published by Hundustan Times on September 29 against ISI and upcoming new channel BOL TV was orignally provided to the Indian paper by Pakistan’s Geo Network.

According to a report published by leading English daily  Express Tribune, the program host gave details to the background of an article that appeared in a leading Indian daily “Hindustan Times”, both in its print and web editions on the 29th of September 2013. This smear campaign was read by millions of viewers in its print and web editions.

The article focused on an upcoming TV channel to be launched in Pakistan and alleged that this venture was being backed by Pakistan’s premier intelligence together with members of the underworld.

Following the appearance of the article, a legal notice was sent to Hindustan Times which resulted in an internal investigation by the management, the removal of the offending article from the website along with a clarification and inconvenience caused was regretted.

All three documents: The story, The clarification and The internal investigation report of Hindustan Times are being reproduced in their original form without any alteration, editing or addition. This is being done for the readers to get the complete and correct perspective of the entire episode.

You can see all three documents published by the Express Tribune below .

Twitter abuzz with #gates after Mehar Bukhari, Mubashir Luqman fiasco
SC takes notice of "off the air" talk of Malik Riaz , Dunya News anchors
Video leak a conspiracy against our workers: Dunya News
Planted interview: SC issues notices to Mubashir Luqman, Mehar Bokhari, others
Mubashir Luqman will be back on air soon on ARY
Mubasher Lucman’s ripped-off ARY promo
Mehar Bukhari joining DawnNews
Geo TV Complain: Arrest warrant issued for Mubashir Luqman and Zaid Zaman Hamid







3 Responses to " Mubashir Luqman exposes Geo Network’s involvement in India’s anti -ISI, -BOL TV campaign "

  1. Shoeib Hassan says:

    Jang/Geo Group response on False allegations
    http://www.geo.tv/response

    RESPONSE 1:
    No internal inquiry by Hindustan Times, email was fabricated

    RESPONSE 2:
    MKRF has not received laundered and diverted funds

    RESPONSE 3:
    PCB bidding for Sri Lanka, South Africa series was transparent

    RESPONSE 4:
    Jang/Geo Group has not defaulted on any loan, including NBP

    RESPONSE 5:
    The Jang and GEO Group have an independent editorial policy, because it can afford to do so

    RESPONSE 6:
    Jang/Geo group has not taken any funds from anyone to work against Hadood Ordinance

    RESPONSE 7:
    Jang/Geo have not received any foreign funding for Aman Ki Asha

    RESPONSE 8:
    Jang/Geo pays more taxes than three largest media groups combined

    RESPONSE 9:
    Go to TopWhy GEO and Jang Group is being isolated and attacked this time, why now?

    RESPONSE 1:
    No internal inquiry by Hindustan Times, email was fabricated.

    Once again a defamation campaign has been initiated against the Jang/Geo group in both the traditional and social media.

    One false allegation being leveled against Jang/Geo is that the group in collaboration with Indian intelligence agencies planted a story in the Hindustan Times (HT) against the Pakistani establishment.

    The story alleged that the Pakistani Establishment using Dawood Ibrahim and compromised business tycoons was funding an illegal business entity. An email of an alleged internal inquiry by the Hindustan Times stated that Geo and a Pakistani Businessman planted the story with assistance of Indian intelligence operatives. The email was supposedly written and circulated by journalist Mehmood Shaam.

    The Hindustan Times Editor-in-Chief, Sanjoy Narayan when approached by Jang/Geo group clarified that the email circulated was false and no such inquiry was held. Mehmood Shaam also clarified that he had not written any such investigative report.

    This email without any sources and attribution was within hours after its release became the basis for a program on a news channel by an anchor (famous for owning an airplane and for defaming the judiciary which was exposed by all media channels some months ago) and was used as the foundations to level these baseless allegations against Jang/Geo group. Similar allegations had been made before by the anchor along with a so called red hat analyst famous for his continuous and incredible war mongering. After their malicious campaign on media against Aman Ki Asha the Group was able to get a Stay Order by the Honourable Islamabad High Court against both. After further continuous violations and remarks that incited violence against our team members, we filed a Criminal Case against these persons and the Session Court Karachi recently had issued arrest warrants them. The two have failed to appear in court twice, despite summons. We will pursue further legal remedies to protect our reputation and our staff and expose not only the puppets but also the dark puppet masters and true reasons for their attacks.

    - See more at: http://geo.tv/response/#sthash.viGIYZUi.dpuf

    RESPONSE 2:
    MKRF has not received laundered and diverted funds.

    MKRF Zara Sochiye Education Initiative is a critically acclaimed campaign to seek education reforms in Pakistan—one of the biggest socio-economic problems faced by country. Many educationists and professionals in education sector have appreciated and contributed towards this campaign. The campaign was envisaged and designed locally by MKRF two years ago and its content is being supervised by an independent Board of Advisors, comprising of highly acclaimed Pakistani experts and professionals. McKinsey and Pearson—two globally renowned top consultancy firms also contributed in the research for this campaign. ZS Education campaign is a multi-million dollar initiative, majority of which has been contributed by MKRF, Jang Group and its Pakistani board members. DFID is also a contributor to the campaign and has been publicly mentioned as a partner on MKRF’s website since the start of the campaign. MKRF had consulted top officials and institutions of Pakistan government and Establishment before accepting minority share development aid from DFID—which is contributing substantial sums in education reform aid to Pakistan government and NGOs.

    The campaign has been verified by third party independent resources to have reached an estimated 120 million people in Pakistan and is ranked as the fourth largest brand in a recent independently-conducted brand survey. Zara Sochiye campaign has been broadcasting since Feb 2012 on multiple channels including state-owned Pakistan Television and a host of other TV channels and radio networks.

    Advertising time/space on these medium has been acquired by MKRF through advertising contracts based on commercial rates. The largest media group of the country, Jang Group and Geo Network are also disseminating the campaign but at substantially less than commercial rates, because of our firm belief that meaningful education imparted amongst our children is the single most important contributor to the social mobility and economic uplift of Pakistani people.

    Continuous audit of the processes are conducted by PricewaterhouseCoopers and accounting audit have been outsourced to KPMG—both of which are globally renowned top audit firms. MKRF had fulfilled all legal requirements and is open to any further inquiry or third party audit. MKRF takes allegations on its credibility very seriously, and rejects them fully and reserves its right to pursue legal remedy.

    But it is still peculiar to see why Jang Group is isolated and punished for its independence more than others.

    Take the example of Voice of America. When it was aired on Geo News there was a hue and cry. This program has been aired by PTV and there is no objection. It was even aired by AAJ TV, ARY and Express but again you don’t hear about any conspiracy theories about them. Right now BBC is airing a program on Express News again no objection or mass social media campaign is evident. Express Tribune newspaper is supplemented by one of the largest Jewish media organizations, The New York Times and many of their parents companies have formal multimillion dollar joint ventures with US, British and Indian companies. ARY’s QTV earns Indian money from distribution in India though no other channel is allowed from Pakistan. Even today, Dunya, Express and ARY US Bureau, US State Department funds are used to pay for these channel’s US bureaus whereas Geo News has its own independent bureau. Our objection is not to these businesses or arrangements if they are conducted legally and fairly regardless of who the business is with. However, what we fail to understand is that how come there are are no objection from the powers that be that these organizations are unpatriotic and are part of a US or Zionist lobby. It is peculiar that conspiracies on social media only exist about Jang Group and Geo. Recently BBC has raised the question on how much of that social media is engineered and by whom.

    As far as donor funds are concerned, why don’t we hear conspiracies when the Government of Pakistan and its different institutions are taking funds and aid from donors? Is the Pakistani Army also part of a conspiracy against sovereignty of the country when it accepts military aid from the USA ($26 billion since 1948, $17 billion since 2002)? Is the Pakistan Government also part of Zionist conspiracy because it accepts billions of dollars of donor funds for advocacy of development projects? Is the Government of Punjab part of an unpatriotic agenda for the implementation of education reform and development of schools in the province?

    Let us repeat as long as editorial control is with the news organization, the work is in interest of Pakistan, as long as the contract is legally declared, its revenue declared and its taxes paid, as long as its not hidden and in plain sight and appropriate disclosure and disclaimers given, and as long as majority funding is by the indigenous organization there may be nothing wrong with accepting funding. If there is, there should be a law against it and everyone should abide by it equally. We still however have stayed clear away from soliciting and accepting any funds for sensitive campaigns like the lawyer movement, Aman ki Asha, Hadood Ordinance. These were done 100% in house and no outside help, advisory, o financial, direct or indirect, from any kind has been taken.

    - See more at: http://geo.tv/response/response-2.htm#sthash.nBrMqFui.dpuf

    RESPONSE 3:
    PCB bidding for Sri Lanka, South Africa series was transparent.

    Jang/GEO group has been falsely accused of receiving special favour by the Pakistan Cricket Board (PCB) to acquire rights for the cricket series against Sri Lanka.

    The whole process was conducted in open and transparent manner and was witnessed by both bidders (GEO Super and Ten Sports) and a bid committee comprised of Ehsan Mani as Chairman legal department of PCB, retired judge, member of BOG, COO, CFO and independent international auditors (Price Waterhouse and Coopers).

    Ten Sports, won the South Africa series rights through the bidding process and GEO Super won the Sri Lanka series rights due to higher bid amounts. Ten Sports is a 100 percent Indian owned company and yet no one raised an eyebrow against them or wrote articles one after the other. Due to interim appointments, the Supreme Court has does not allow the PCB to enter into any long-term sale of rights that is why the bidding for the matches was for two series only.

    Also the India Pakistan series had not yet been finalized therefore PCB did not want to sell their jewel without the crown and thus opted for short term rights. The insinuation that Jang Group is being tested to behave for 6 months with the government after which it will be rewarded 5 year rights is outright slander and insinuates that we would sell out our editorial policy. If Jang/GEO Group was to sell out why wouldn’t it sell out to the previous government which was alleged to have been the bigger deal makers! Why wouldn’t it sell out to a military dictator in his most desperate times! GEO and Jang Group make money by being as independent as possible while others may make money by being dependent of the powers that be, all powers, local or foreign.

    - See more at: http://geo.tv/response/response-3.htm#sthash.Gj9FAIit.dpuf

    RESPONSE 4:
    Jang/Geo Group has not defaulted on any loan, including NBP.

    Allegations that Jang/Geo group has defaulted on any loans including from the National Bank of Pakistan (NBP) are false. Payments are being regularly made.

    - See more at: http://geo.tv/response/response-4.htm#sthash.q7UQCJ9d.dpuf

    RESPONSE 5:
    The Jang and GEO Group have an independent editorial policy, because it can afford to do so.

    We are the largest media group in Pakistan not because we are funded by other compromising business interests that are tied to political or establishment patronage. In fact as a percentage of revenue we have the least pro rata reliance on government advertising. Our editorial independence is funded by you, our reader and viewers. According to independent third party ratings agencies, GEO Entertainment is number 1 entertainment channel of Pakistan, having 6 of the top 10 dramas. GEO’s Ramzan programming breaks every single record every year consistently. GEO News is on average 250% higher in ratings than the 2nd popular news channel. Jang Group is read by more Pakistanis’ than any other newspaper, having more than 40% readership of Pakistan. The Jang Group has the largest circulated afternoon newspapers, largest circulated evening newspapers, largest circulated weekly magazines in both English and Urdu. Every 4th advertising rupee in each respective genre and category comes to the Jang Group media brands, because of the trust of our viewers and readers. We work for you, nobody else. You alone fund us.

    - See more at: http://geo.tv/response/response-5.htm#sthash.2ptwRwhC.dpuf

    RESPONSE 6:
    Jang/Geo group has not taken any funds from anyone to work against Hadood Ordinance.

    The Jang/Geo group or any of its affiliated companies have not asked for or received funding for anything related to the Hadood Ordinance. GEO believes that Zia’s Hadood Ordinance, passed by a diktat, is not the same as Hadood-Allah.

    The Group provided a platform for debate which allowed religious scholars from all schools of thought to discuss man made flaws which they agreed could be improved so that the law does no equate rape with adultery in the name of Islam.

    Most experts concurred that the original Zia ordinance was not 100% reflective of the spirit of Islam.

    - See more at: http://geo.tv/response/response-6.htm#sthash.2a3rgJCo.dpuf

    RESPONSE 7:
    Jang/Geo have not received any foreign funding for Aman Ki Asha.

    Jang/Geo group has been repeatedly accused of receiving foreign funding for Aman Ki Asha its initiative for peace between India and Pakistan.

    The Group has never received any international funding and Aman Ki Asha is a pro Pakistani campaign which realizes that peace has a socio economic dividend for our future generations (estimated by Harvard professors to be worth an estimated $550 billion). And that the cost of conflict and war hurts us all.

    There are many however in India and Pakistan that are understandably afraid of change and there are some in fact that suffer financially as well if there is peace. Keeping these sensitivities in mind, before starting Aman Ki Asha, Jang/Geo Group consulted and got consent from the highest echelons of the Military Establishment.

    The allegation that Aman Ki Asha has taken foreign funds has come up before and we have taken all those to court for defamation. Such allegations were attributed to PEMRA and were brought to the notice of the Honourable Supreme Court. Upon inquiry PEMRA denied such reports and was forced to apologize to Jang Group and GEO. The final written order is pending in Honourable Supreme Court.

    Recently two individuals have repeatedly launched a malicious campaign on media against Aman Ki Asha despite a stay order by the Honourable Islamabad High Court. After further continuous violations and remarks that incited violence against our team members, we filed a Criminal Case against these persons and the Session Court Karachi issued warrants for their arrests. The two have failed to appear in court twice, despite summons. We will pursue further legal remedies to protect our reputation and our staff.

    - See more at: http://geo.tv/response/response-7.htm#sthash.pDF9OJrc.dpuf

    RESPONSE 8:
    Jang/Geo pays more taxes than three largest media groups combined.

    This is part of the propaganda campaign that is started by every regime, government and powers that be. It is not new.

    Every business has to deal with tax cases with authorities and at times government use this as a tool to persecute businesses. Like other businesses, Jang/Geo group also have pending cases in courts, but they are small fraction of the due taxes we have already paid. In fact, we openly challenge anyone to prove that GEO and Jang Group have not paid more taxes then the three largest media groups, combined!

    - See more at: http://geo.tv/response/response-8.htm#sthash.PsbzjsCe.dpuf

    RESPONSE 9:
    Why GEO and Jang Group is being isolated and attacked this time, why now?

    The Jang Group is no stranger to being targeted; it has consistently been attacked for the past many years. During the last few months however, the viciousness on display must have shocked everyone. The sheer venom and vindictiveness of the attack has forced us to speak plainly and unveil the reasons as well as begin to reveal the forces behind this attack.

    The sorry state of our beloved country is before us. For decades it has been subjected to misrule, loot and plunder. The follies committed in order to perpetuate this misrule and the policies adopted in the name of ‘national interest’ have brought us to this unhappy state. The recipeout if this malaise is also no rocket science. The formula that can reverse this disastrous trend is simple: strengthening democratic forces and ensure their continuity, investing in education, fighting extremism of every kind and opting for dialogue as means to a peaceful, honourable and equitable solution within ourselves (Taliban) and our neighbours (India). Unfortunately there are dark and dangerous forces arrayed against this agenda of democracy, development, peace and progress.

    For the last many years the Jang Group/Geo has taken upon itself the challenge of campaigning for a reform agenda: we have campaigned and continue to campaign for strengthening democratic forces, for exposing corruption across all sectors of society, for the independence of the judiciary, for investing in education (Zara Sochieye), for making fair and honourable peace with India (Aman Ki Asha) and for righting the other ills afflicting our country.

    We believe these reforms to critical to lift Pakistan out of the miserable state in which it is and to propel it into the ranks of progressive and successful nations, nations which are a source of admiration and pride for the entire Muslim ummah. Unfortunately there are powerful forces who’s personal interests clash with this vision of Pakistan. They have tried their best to dissuade us from pursuing this course. They are hell bent on making us fail because the success of this mission will diminish their own vain glory, the iron grip they have on anything and everything they want. Unfortunately, there is no dearth of collaborators whom they bribe, threaten and force to play this game and act as their proxies.

    Though these reforms have been worked on for years, one of the questions independent analysts are repeatedly asking is why during this Government and Parliament has the intensity of the attacks become so extreme. Has this Government and Parliament the mandate and resolve for establishing a new democratic order, where independent politicians, media and judiciary and civil society can form a new Pakistan? Is peace really around the corner and our ways of the past finally over?

    It is peculiar to see why Jang Group is isolated and punished for its independence more than others.

    Take the example of Voice of America. When it was aired on Geo News there was a hue and cry. This program has been aired by PTV and there is no objection. It was even aired by AAJ TV, ARY and Express but again you don’t hear about any conspiracy theories about them. Right now BBC is airing a program on Express News again no objection or mass social media campaign is evident. Express Tribune newspaper is supplemented by one of the largest Jewish media organizations, The New York Times and many of their parents companies have formal multimillion dollar joint ventures with US, British and Indian companies. ARY’s QTV earns Indian money from distribution in India though no other channel is allowed from Pakistan. Even today, Dunya, Express and ARY US Bureau, US State Department funds are used to pay for these channel’s US bureaus whereas Geo News has its own independent bureau. Our objection is not to these businesses or arrangements if they are conducted legally and fairly regardless of who the business is with. However, what we fail to understand is that how come there are are no objection from the powers that be that these organizations are unpatriotic and are part of a US or Zionist lobby. It is peculiar that conspiracies on social media only exist about Jang Group and Geo. Recently BBC has raised the question on how much of that social media is engineered and by whom.

    As far as donor funds are concerned, why don’t we hear conspiracies when the Government of Pakistan and its different institutions are taking funds and aid from donors? Is the Pakistani Army also part of a conspiracy against sovereignty of the country when it accepts military aid from the USA ($26 billion since 1948, $17 billion since 2002)? Is the Pakistan Government also part of Zionist conspiracy because it accepts billions of dollars of donor funds for advocacy of development projects? Is the Government of Punjab part of an unpatriotic agenda for the implementation of education reform and development of schools in the province?

    - See more at: http://geo.tv/response/response-9.htm#sthash.7f3qDYfx.dpuf


    To get more updates on your mobile, Send F Jang_Akhbar 40404
    Follow on Twitter @Geo_English @Geo_Urdu and @Jang_Akhbar
    Like us on facebook.com/JangDotComDotPk

  2. sadiq says:

    http://paper.hindustantimes.com/epaper/viewer.aspx check it for the article and ugly truth of GEO aka JEW

Leave a comment